Van deze 5 voedingsstoffen gaat je huid shinen

‘Deze vijf voedingsstoffen zijn de musthaves voor een mooie huid’

Echte schoonheid komt van binnenuit. Eerlijk is eerlijk, geen dure crème, gezichtsbehandeling of wondermiddel zal effect hebben als je je lichaam voorziet van ‘rommel’.

Welke voedingsstoffen zijn dan eigenlijk noodzakelijk om het ‘shine’ effect te krijgen? Lees het hier onder!

Antioxidanten
Vrij radicalen zijn de veroorzaker van veroudering in je huid. Je lichaam maakt zelf vrij radicalen aan en beschermen ook tegen ongewenste bacteriën. Helaas beschadigen ze ook je DNA en wordt de productie gestimuleerd door het gebruik van medicijnen, nicotine en teveel zonlicht. Om vrije radicalen aan te pakken is het noodzakelijk om antioxidanten binnen te krijgen. Deze maken vrije radicalen onschadelijk en helpen daarmee de schade te voorkomen van de vrije radicalen.
Antioxidanten zijn Vitamine C, E, A en vindt je in groente met veel kleur: spinazie, boerenkool, bosbessen, gele paprika’s en zoete aardappel.

Eiwitten (aminozuren) 
Je haren en nagels bestaan voor een groot deel uit eiwitten. Omdat dit continu vernieuwd is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen.
Je hebt twee soorten eiwitten, niet-essentiële aminozuren (deze maakt het lichaam zelf aan) en essentiële aminozuren (deze haal je uit voeding). Daarnaast is er ook nog een groot verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Een teveel aan dierlijke eiwitten stimuleert de veroudering van cellen en werkt verzurend. Hierdoor kan je soms zo moe worden na het eten van een grote maaltijd met veel vlees. Dit komt doordat je lichaam veel energie gebruikt voor de afbraak van deze aminozuren.
Plantaardige aminozuren zijn: peulvruchten, noten (amandelen), zaden en pitten, groene bladgroenten en tofu.
Peulvruchten zijn een van de betere soorten aminozuren omdat ze alle 8 essentiële aminozuren bevatten en juist huidveroudering remmen. 

Water
70% van de mensen heeft een vochtarme huid, of te wel vochttekort. Daardoor hoeven sommige lijntjes in het gezicht nog helemaal geen tekenen te zijn van veroudering maar is de oorzaak dus een vochttekort. Een simpele oplossing: drink meer water!
Je hebt het nodig om je afvalstoffen af te voeren maar ook om je huid vochtig te houden. Pas drinken als je dorst hebt is te laat, dan ben je al gedehydrateerd. De kleur van je urine is een goede graadmeter. Is je urine kleurloos, dan zit je goed. Is het geel, dan ben je licht gedehydrateerd. Is het oranje (vaak na een nacht slapen), dan ben je uitgedroogd.
Ook voedsel bevat veel water: ijsbergsla bevat 96% water, watermeloen 94% en broccoli, wortels en bieten ook nog 91%

Ellaginezuur
Waarschijnlijk heb je hier nog nooit van gehoord. Maar het is een belangrijke stof in fruit die de huidveroudering afremt. Het beschermt tegen de verouderende werking van zonlicht, door het DNA in huidcellen te beschermen. Het zorgt er ook voor dat het de afname van bindweefsel in de huid tegen gaat, waardoor je huid elastisch en soepel blijft.
Je vindt ellaginezuur in aardbeien, frambozen, granaatappel en bosbessen.

Omega-3 
Een andere veroorzaker van veroudering zijn ontstekingen. Ontstekingen kunnen enzymen produceren die je de huid afbreken en daarmee rimpels veroorzaken. Omega-3-vetzuren remmen de ontstekingen en verlichten de effecten zoals roodheid en irritaties. Ook voor mooie nagels en haren  is omega-3 van belang. Een tekort hieraan kan zorgen voor broze en gespleten nagels.
Bronnen van omega-3-vetzuren zijn: vette vis, avocado’s, noten (walnoten), pitten en zaden en donkergroene bladgroenten. Je hebt minimaal 2 keer per week vette vis nodig om voldoende omega-3 binnen te krijgen, je kunt dit zelf aanvullen met een omega-3 supplement.

Heb jij zelf tips of lekkere recepten met 1 of meerdere ingrediënten van hierboven? Laat het mij weten!

Bron: loveli care

Geef een reactie

Online afspraak maken